ورود به حساب کاربری

نام کاربری *
رمز عبور *
مرا به خاطر بسپار.

ایجاد یک حساب کاربری

پر کردن فیلدهایی که با ستاره (*) نشانه گذاری شده ضروری است.
نام *
نام کاربری *
رمز عبور *
تکرار رمز عبور *
ایمیل *
تکرار ایمیل *

حجاب و عفاف

حجاب و عفاف

چادر سنتی

امتیاز کاربران
ضعیفعالی 

 

 

آموزش برش چادر سنتی

براي برش چادر الگوي كاغذي نياز نيست و آن را مستقيما در چند مرحله روي پارچه آماده مي‌كنيد.

 

براي اين كار پارچه‌اي به طول 5 متر و عرض 115 تا 140 سانتي‌متر آماده كنيد. اين دستورالعمل براي قد 160 سانت مناسب است.

براي مشخص كردن دور تا دور لبه جلوي چادر، پارچه چادري را بر سر گذاشته دو لبه آن را با زمين مماس كنيد. از اندازه فوق يك‌ونيم سانت بيشتر در نظر بگيريد و آن را در هر طرف جلوي چادر لحاظ كنيد.

اندازه تعيين شده در لبه جلوي پايين چادر را با نوك قيچي علامت‌گذاري مي‌كنيد.

سپس پارچه را روي ميزي صاف پهن مي‌كنيد و قسمتي را كه روي سر قرار مي‌گيرد تا محل علامت نوك قيچي، دولا تا كنيد.

محلي را كه با نوك قيچه تا زده‌ايد را نقطه «ن» ناميده نقطه تاي دولاي پارچه را كه در وسط بالاي پيشاني و روي سر قرار دارد به عنوان نقطه«د» علامت مي‌زنيد.

لبه پايين تاي دولاي پارچه را با نقطه «ب» مشخص مي‌كنيم. خط «د ‌ ب» را خط مركزي قطعه بالاي چادر مي‌ناميم.

از محل چرت زدگي يعني نقطه «ن» مقدار 12 تا 14 سانتي‌متر به طرف داخل پارچه تا نقطه «م» قيچي مي‌زنيم و اين مقدار پارچه را در امتداد تركي «ن ‌ د» به طرف رو تا مي‌زنيم تا پارچه در امتداد لبه جديد «م ‌ م1» 4لا شود.

پارچه را از امتداد دولاي مركزي «م1 ب» به آرامي‌ حول نقطه «م1» حركت داده و آن را روي امتداد «م م 1» منطبق مي‌كنيم. در نتيجه اين حركت پارچه در امتداد جديد «م 1‌ ص» 4لا مي‌شود. حالا با حركتي به همين شكل پارچه را 8 لا مي‌كنيم و «م1‌ ل» به وجود مي‌آيد. براي سومين بار همين حركت را ادامه مي‌دهيم و «م1‌ گ» را به دست مي‌آوريم.

در اين مرحله با كم شدن زاويه داخلي «م1» مطابق شكل پارچه را در امتداد خط «ن ‌ م» توسط قيچي گرد مي‌كنيم. محل برش را در روي امتداد «م 1‌ گ» با نقطه‌اي مانند «ف» علامت زده به طريقي كه فاصله شعاع «م1 م» مساوي فاصله «م1 ف» باشد آنگاه پارچه را پس از قيچي كردن باز مي‌كنيم. پس از برش پارچه 3 قطعه مي‌شود در انتهاي هلال نقطه «ي» را در نظر مي‌گيريم.

از اين مرحله پارچه 3 قطعه مي‌شود.

قطعه 2 را در فاصله «ي ز» مي‌دوزيم به امتداد «ي ب‌ ‌ ي.» اگر پارچه كافي باشد نياز به مرغك مثلثي شكل ندارد وگرنه يك مرغك مثلثي نيز براي گوشه‌اي كه خالي مانده درست كرده و به آن نقطه مي‌دوزيم. قطعه‌هاي بريده شده را به درز پايين پشت چادر وصل مي كنيم .

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تغییر کد امنیتی