ورود به حساب کاربری

نام کاربری *
رمز عبور *
مرا به خاطر بسپار.

ایجاد یک حساب کاربری

پر کردن فیلدهایی که با ستاره (*) نشانه گذاری شده ضروری است.
نام *
نام کاربری *
رمز عبور *
تکرار رمز عبور *
ایمیل *
تکرار ایمیل *

حجاب و عفاف

حجاب و عفاف

گسترش حجاب و عفاف در جامعه اسلامي

امتیاز کاربران
ضعیفعالی 

کالبد«حجاب» به روح «عفاف» نیازمند است و روح عفاف نیز بدون کالبد حجاب , قابل تصور و بروز و اثر آفرینی نیست ,عفاف به عنوان سازنده ی لایه های زیرین حجاب , یعنی پارسایی , خویشتن داری و شرم سازنده وحجاب به عنوان لایه های رویین عفاف است که وجه مرئی _ ظهور یافته همان پارسایی وخویشتن داری را نشان می دهد و این دو , توامان به زن فرصت می دهد تا با حیثیت انسانی خود در جامعه ظاهر شود و با آن تعامل پیدا کند , حجاب عالی ترین حجت زن مسلمان, برای فراموش نشدن از صحنه های اجتماعی است , حجاب لباس حضور _فرصت مشارکت و بالا ترین دلیل زن , برای استناد به نگاه شارع مقدس است که برای او امکان حضور و نحوه حضور را فراهم اورده لذا باید گفت:    
حجاب یکی از مترقی ترین , رشد آورترین , قوانین اسلام درباره زنان است, که باید در درجه نخست بدیده«حق» به ان نگریست و با چنگ و دندان , این حق اضافه شده از طرف حضرت حق را هم خود حفظ کرد و هم حفظ و توسعهآن را از جامعه واز حاکمان و بویژه از حکومت دینی ,که 3وظیفه مهم       
1- تصحیح دین شناسی مردم        
2- تحکیم دین باوری مردم   
3- تسهیل دینداری مردم را به عهده دارد ، 
خواست از این روی اساسی ترین حرکت در زمینه ی این مهم ،حرکت روشنگری – تبیین – و باور پذیر نمودن جامعه نسبت آن است و ازآن جایی که خداوند انسان ها را با ویژگی های :     
1 – حقیقت طلبی ؛«فطرت الله التی فطرت الناس علیها » فطرت مردم بر اساس فطرت الهی که حقیقت محض است خلق شده است .      
2 – تنوع طلبی ؛«خلقکم اطوارا » تنوع و دگرگونی آدم ها باعث شده راهای اقبال و ادبار برای ورود و نفوذ به قلبشان گوناگون شود          .
3 – کمال طلبی «انتم الفقراء الی الله » فقر نقص و نیاز است و بشر در ذات خود از نقص و نیاز بیزار است و به همین دلیل به سوی منبع رفع کننده آن در حرکت است که گاه در سیر غلط بدنبال سراب است و گاه در صیرورت درست در پی آب     
پس باید در تمامی روشنگری ها به این سه ویژگی مهم ، توجه دمادم و ژرف شود لذا لازم می نماید حقیقت حجاب که با حقیقت وجودی زن یعنی حیثیت انسانی او ،تطابق تام دارد ،تبیین گردد و همه ی تناسبات و تطابقات موجود در ان با صورتبندی و ادبیات امروز طرح و باز خوانی شود و همچنین لازم می نماید که تنوع طلبی ،در نحوه ی اجرا و تحقق ان حقیقت ،به صورت علمی و عملی مورد توجه قرار گیرد این موضوع می تواند در انواع رنگ ها ومدل ها ،در راستای تامین اصول و بایسته های اساسی حخاب و عفاف ،ظهور و بروز یابد تا ضمن پاسخ گویی به ذائقه ی تنوع طلبی انسان ها ،که تولید و مصنوع آدم ها نیست ،بلکه تدبیر و تمشیت الهی ست ،به اصل ما قبل آن نیز ،که اصل حقیقت طلبی ست ،پاسخ داده شود و فرصت باور پذیری حقیقت از مردم وبویژه جوان ها ،به دلیل کج سلیقگی و نادیده گرفتن اصل تنوع طلبی ،گرفته نشود تا گمان نشود که «نومن ببعض و نکفر ببعض »شامل حال گروه خاصی است که ما به جهت شدت مسلمانی از انها مبراییم ! بلکه بدانند خلقت الهی هم یک ایه تکویینی ، در کنارآیات تشریعی ، اگر کسی خلقت الهی را که بر مصلحت «خلقکم اطوارا » استوار است نادیده بگیرد او هم ایه ای از ایات الهی را زیر پا گذاشته است و همچنین لازم است ویژگی کمال طلبی ، در طراحی دلالت ها و برهان ها ، به طور دقیق و ژرف مورد توجه قرار گیرد زیرا بشر از نقص و نیاز بی زار است و چرخ اصلی و بلکه بهتر بگوییم متور اصلی همه ی حرکت ها – تلاش ها – پیشرفت ها دگرگونی ها ،همین قصه ی ذاتی فرار انسان از نقص و نیاز است پس بیان اینکه حجاب و عفاف سودمندی عاطفی – روانی – اخلاقی – اجتماعی – اقتصادی و در نهایت سودمندی برای زن بعنوان «جامعه ی هدف »بهره مندان اولیه دارد و او را از نقص به سوی کمال می برد ، امری ضروری است ، طرح این موضوع از جمله مسائل مهمی است که به شدت در بین مخاطبان ،باور پذیری و همبستگی مرامی و فکری ایجاد می کند چنانچه سیاق تدبیر حضرت حق نیز در ایه ی حجاب همین معنا را دنبال می فرماید زیرا خدای متعال نمی فرماید زن ها حجاب را رعایت کنند تا مردان به سعادت برسند – مردان پاک زندگی کنند – مردان اذیت نشوند – مردان دچار هیجانات غیر اخلاقی نگردند اصلاً و ابداً پای مردان به عنوان بهره مندان اولیه از قانون حجاب در کار نیست ،هدف اولیه حجاب ، رساندن منفعت به زنان است ، لذا قران کریم می فرماید:«ذلک ادنی ان یعرفن فلا یوذین » حجاب برای آن است که زن شناخته شود ،حجاب برای نا شناخته ماندن زن – مغفول ماندن زن نیست ،بلکه «ذلک ادنی ان یعرفن »است حجاب برای شناخته شدن زن است ، تا زن با سرمایه انسانی اش شناخته شود و با حیثیت انسانی اش با جامعه تعامل پیدا کند و جامعه هم او را با وجه انسانی اش ببیند ،در حقیقت حجاب و عفاف ، موهبتی است که به زن فرصت می دهد شخصیت انسانی اش در جامعه بارزترـ دسترس ترـ ظاهر تر باشد و بعد زنانگی اش غیر بارز تر دور از دسترس وغیر ظاهر باشد تا این بعد در کوچه وخیابان اسیر و متکذی نگاههای زود گذر ورغبت های خام و هیجانات نوسانی نشود وزیباتر انکه خداوند در ادامه ایه می فرماید:«فلا یوذین » حجاب برای ان است که زن اذیت نشود همه دلواپسی زن است نه مرد ،هدف حجاب زن است اما اینکه مردان هم تز حجهب بهرمند می شوند ،هدف حجاب نیست ، بلکه خاصیت حجاب است بین خهصیت و هدف فرق است این فرق در بسیاری از ایات الهی امده است ، مثلا در نماز خدا می فرمایید : هدف نماز «اقم الصلاة لذکری» ست هدف نماز این است که با ذکر من همراه و شانه به شانه گردید در دقایقی که نماز می خوانید به یاد من باشید همان گونه که در نماز گفتارتان با من است پندار وافکادتان هم با من باشد پس هر نماز یک « یادواره الهی »است اما خاصیت نماز این است که «الصلاة تنهی عن الفحشا ءوالمنکر»نماز انسان را از بدی باز می دارد0پس هدف حجاب بهرمندی زنان است وبس ولیکن خاصیت حجاب به گونه ای است که که جامعه نیز از این تصمیم زنلن که دایر بر عفیف زیستن و با حجب و حجاب بودن است بهره مند می شود0  
این مهم علیرغم انکه حکم الهی است وحق زن وتکلیف جامعه زنان است و متأسفانه به یک (مذکور مهجور)تبدیل شده است از یک سو مذکور است زیرا اسم اش فراوان به میان امده و از سوی دیگر مهجور است رسم اش به فراوانی اسمش گردیده !!!  
امیدواریم با تقدیم طرح توسعه و تحکیم حجاب وعفاف که در صفحات آتی در محور های ذیل تقریر یافته گام عملی برای تحقق این مهم در آموزش وپرورش برداریم .   
* بایسته های اصولی – اعتدالی در برنامه عمل حجاب و عفاف  
* شرح برنامه عمل توسعه وتحکیم حجاب وعفاف
* برمانه عمل توسعه حجاب و عفاف در سطح کشور       
* برنامه عمل و تحکیم حجاب و عفاف در وزارت آموزش و پرورش

 

بایسته های اصولی – اعتدالی در برنامه عمل حجاب و عفاف      

1 - اصل حجاب به عنوان حکمی مسلم از احکام الهی در آیات و روایات فراوانی امده لست پس انچه اقلیم – فرهنگ و عرف در ان موثر است چگونگی حجهب است نه اصل حجاب .  
2- تنوع پوشش در بین زنان مسلمان در سراسر جهان از یک سو و عدم تأکید ایات قران بر نوع خاصی از پوشش،حکایت از تعیین در اصل حجاب وتکثر در چگونگی تأمین ان می کند.     
3- رنگ به عنوان یکی از آیات الهی منبع مهمی برای نشان دادن تفاوت ها از یک سو وهمچنین تنوع روحیه تنوع طلبی و نفی یکنواختی کسالت آور از سوی دیگر است    .
4- همه از انجا که مخلوق حضرت حقند واز خالقیت ورحمانیت ان یگانه هستی بالسویه بهره برده اند پس علی رغم تفاوت های ظاهری ،در اصل حقیقت جویی و کمال خواهی وتنوع طلبی با هم مشترک اند .       
5- مردم ان گونه زندگی می کنند که می اندیشند پس برای ایجاد تغییر در روش و منش زندگی باید به تأثیر در اندیشها پرداخت وچون اندیشه امری غیر مادی است وچون اندیشه امری غیر مادی است پس بایید دانست که قوائد خاص خود بر ان حکفرماست .          
6- عقل و قلب دو مجرای مهم شناخت آدمی هستند ولیکن عقل با همه قامت بلندی که دارد در برابر علم منطق وبرهان کرنش می کند و خاضع می شود و قلب آدمی نیز در برابر ایمان خضوع می کند و پذیرای آن می شود.          
7- بهرمندی از قابلیت تأ ثیرگذاری الگوها و پاداشهای اجتماعی برای هنجارپذیری ارزشهای حجاب و عفاف مؤثر است .         
8- تقویت کنترل کننده های درونی مثل ایمان- وجدان- اخلاق وعزت نفس با سه روش دانشی – بینشی – کنشی و تقویت کنترل کننده های بیرونی با سه روش ارشادی- اجرایی-انضباطی.      
9- پرهیز از افراط و تفریط و تبیین نگاه اصولی- اعتدالی و پایفشاری مستدل و برهانی باید به گونه ای باشد که اصل حجاب فدای نوع خاصی از حجاب نشود.       
10- بهره مندی از توان گروههای مختلف اجتماعی به عنوان روشنگران و تسهیل گران همجوارها در ایجاد فرهنگ سازی برای حجاب.   
11- لحاظ نمودن سه ویژگی زیبایی- والایی وبه ویژه دختران جوان پویایی در چگونگی حجاب و ارائه مدلهای تأمین کننده حائز اهمییت است.    
12- روشنفکری- فرصت دهی ورعایت آیین نامه اجرایی پوشش در سازمانها و دفاتر.   
13- توجه به این حقیقت که حجاب برتر یک انتخاب آگاهانه است بدون شک اجبارو الزامشان این انتخاب را تنزیل می دهد.

شرح برنامه عمل توسعه و تحکیم حجاب وعفاف      
که از آنجا حقیقت تفاوت مدیران در تصمیم گیری هاست لازم است هر آنچه که تصمیم ساز است مورد توجه قرار گیرد تا در نهایت در تصمیم گیری « به واقع و به موقع» همه ظرفیت مدیریتی در راستای گسترش علم ودانایی واخلاق وارزش های الهی ورفاه وسعادت انسانها مصروف وراه ابتذال وانفعال در هر کاری مسدود گردد وآشکاراپیداست که خواستگاه تصمیم گیری ها سرزمین انگیزه ها وآگاهی انسان است وآشکارا تر انکه انگیزه هاخود بر آمده از «ایمان وادراک اخلاص» است واگاهی نیز بر امده از« دانش وکوشش» با این سخن در همین موضوع حجاب وعفاف ما نیازمند یک اسیب شناسی جدی هستیم که چه مشکلی گریبان گیر مدیریت های کشور است که در این موضوع انچه را اعلام میکنند دنبال نمی کنند در کدام بخش ماجرا اشکال وجود دارد ؟ ایا کمبود انکیزه است یا کمبود اگاهی وبا نبود یک حلقه هماهنگ کننده دارای قدرت و بصیرت .   
به هر حال موضوع بد حجابی اگر چه در 28 اسیب اجتماعی بر شمره شده به نسبت اعتیاد و فقر وفساد وتبعیض دررتبه های بعدی قرار دارد اما موضوع بد حجابی و بویژه ابتذال در پوشش از یک سو به جهت وهن ارزشهای اسلامی و از سوی دیگر به سبب گستردکی و شمول این موضوع در رندگی اجتماعی و عادی سازی وضع موجود,ما را بر ان میدارد که نسبت به این موضوع واکگنش «سریع ووسیع وصحیح»اما متوازن ومستمر داشته باشیم وناگفته پیداست که برای چاره اندیشیباید از همه ظرفیت مدیریتی کشور در همه بخشها سود برد که در حال حاضر نگارنده برای تحقق این مهم پیشنهاداتی رادر دو سطح کشوری و سازمانی که می تواند در دو وجه : الف- نهادی وبلند مدت ب – جهادی وکوتاه مدت انجام پذیرد ،تقدیم حضور مینماید.

1- توسعه وتحکیم حجاب وعفاف در سطح کشوری

طرح مذکور در سطح کشوری در چهار عرصه قابل تحقیق است ذیلأبه ان اشره می شود.
• عرصه اجرائی       
• عرصه اقتصادی      
• عرصه انتظامی      
• عرصه ارشادی

عرصه اجرائی       
 در این عرصه ابتدا می بایست یک نشت فوق العاده برای تصمیم گیری وایجاد وحدت رویه در تمام وزارت خانه ها وسازمانها در سطح معاونین برنامه ریزی وتوسعه مدیریت برگزار گردد تا نظام هماهنگ «حجاب وپوششزنان ومردان » شاغل با ارائه یک بخشنامه روان روشن ومستحکم ومبتنی بر چارچوب شارع مقدس {نه مستحبات دینی وسلایق شخصی }ابلاق و اجرا وارزش یابی شود .

عرصه اقتصادی     
 
از انجا که دسترسی اسان به یک فراوده اقتصادی اثار وتبعات فرهنگی دارد ودر ایجاد ذائقه وعادات خاصی در مصرف کننده ها مؤثر است لذا لازم است با حمایت وهماهنگی بین نهادهای اقتصاذی وفرهنگی واقتصادی نمایش گاهها و فروش گاهها متناوب و مرتب در شهرها ومراکز مختلف کشور بر گزار وملزومات رعایت حجاب وپوشش اسان وارزان در دسترس مصرف کننده قرار گیرد وحتی با دادن تخفیف های ویژه ،زمینه تشویق در خرید این گونه محصولات بوجود می اید.   

عرصه انتظامی     
 
بدون هیچ برخورد با مردم کوچه و خیابان باید مراکز تولیدو پرورش تهاجم فرهنگی که در تهیه و توزیع انواع کالاهای مصرفی پوششی مقل کفش وشلوار و مانتو وروسری و مقنعه و لباسهای مبتذل و .....با سازماندهی خاصی فعالییت می کند ابتدا شناسایی وسپس بدون هیچ هیاهوی محسوس و محدود وممنوع شوند.و در عرصه اجتماع فقط با موارد ابتذال پوشش که با ابتذال حرکات وسکنات، زنها ومردهای خیابانی همراه است برخورد گردند که البته این موارد از یک سو اندک است واز سوی دیگر مردم نیز از برخورد با آنها راضی شوند.

عرصه ارشادی

عرصه آگاهی و ارشاد انسانها اصلی ترین و ماندگارترین عرصه برای «ابلاغ دعوت و ایجاد عادت» است که خود دارای محورهای متعدی علمی- فرهنگی- هنری – تبلیغی است عمده فعالییت ها باید در این عرصه صورت گیرد چه آن که به گفته شهید مطهری: مردم آن گونه زندگی میکنند که می اندیشندو شما برای آن که زندگی- رفتار ومنش کسی را تغییر دهید باید بر روی اندیشه او تأثیر بگذاردوتأثیر بر اندیشه ها با فرمان و بخشنامه و زور ودستور بدست نمی آید باید برای باورپذیری نمودن ارزشهای الهی از همه توان ها استفاده نمود به ویژه مبتنی بر مخاطب شناسی و متودولوژی تبلیغ یعنی همان کاری که 1400سال پیش جعفربن ابیطالب در مجلس نجاشی پادشاه حبشه انجام داد وقتی نجاشی به جعفربن ابیطالب گفت از افکار شما خیلی برای ما بدی کفتهاند وحالا می خواهیم خودتان از کتاب آسمانی تان مطلبی را برای ما بگویید تا ببینیم در آن چه چیزهایی نوشته شده است در آنجا جعفر بن ابیطالب می توانست در پاسخ هر جای قرآن را بخواند و مثلاً این ـآیه را بخواند : « متوابغیضکم » یعنی بمیرید از این عصبانیتی که از ما دارید، آیا کلامش راست نبود؟ قرآنی نبود؟ نورانی نبود؟ بدون شک اگر این آیه را می خواند هم راست بود وهم نورانی چون آیه ای از آیات قرآن بود اما آیا درست هم بود؟ راستی محتوای کلام است و درستی شیوه ارائه آن فلذا حعفربن ابیطالب بر مبنای مخاطب شناسی و شناخت اقبال قلوب آیات مریم را خواند چر که نجاشی یک مسیحی بود و به حضرت مریم علاقه مند، حسن سلیقه جعفربن ابیطالب قلب نجاشی را نرم و اشک چشمش را گرم کرد. ما نیز بایددر این عرصه ها ، شاهکارهی ایمانی-عقلی- احساسی خود را خلق کنیم و با نگاه به مخاطب حقیقت را در« پذیرفته ترین روشها» عرضه نماییم همانگونه که امام علی (علیه السلام) فرمود: قلوب مردم ادباری دارد واقبالی، سعی کنید از در اقبال قلوب مردم وارد شوید که این در باز است لذا عمده فعالییت ها در این عرصه باید برای اقتناع نسل جوان که با پرسشهای اساسی چرا حجاب؟ وچگونه حجاب ؟ مواجه اند تمرکز باید در این حوزه طبعتاً نقش رسانه ملی – مطبو عات – سینما ، کتاب و انواع نشست ها به ویژه با حضور نخبگان و روشنفکران و مؤثران جامعه بسیار اثر بخش و تبیین کننده است و در این خصوص می بایست همه فعالیتهای وزارتخانه ها ، سازمانها و ارگانهای مختلف در طرح توسعه و تحکیم حجاب وعفاف بر مبنای روشنفکری و اقتناع عقل وقلب و احساس مخاطبین طراحی گردد.

2-توسعه وتحکیم حجاب وعفاف در سطح وزارتخانه ها      
 
طرح مذکور در سطح وزارتخانه آموزش و پرورش در دو عرصه ارشادی و اجرایی فابل طرح و تحقق می باشد که ذیلاً بدان می پردازیم

عرصه اجرایی       

در این عرصه ابتدا می باید با برگزاری نشست های متعدد به یک همگرایی نظری و سپس همکاری عملی رسید که به نحوزیر پیشنهاد می گردد:    
1- ابتدا جلسات کارشناسی برای اتخاذ تصمیم های صحیح در عرصه اجرایی تشکیل گردد وسپس با هماهنگی بین بخشی در سطح حوزه ستادی وزارتخانه نظام هماهنگی حجاب و پوشش کارکنان زن ومرد در قالب یک بخشنامه روشن وروان و مستحکم مبتنی برچار چوب و بایدهای شارع مقدس {نه مستحبات دینی و سلایق شخصی} ابلاغ و اجرا و ارزیابی شود. بدیهی است در آموزش و پرورش مناسب است پوشش چادر به صورت ارشادی نه اجباری مورد توجه قرارگیرد.     
2- موضوع ارزشیابی لازم است مدیرانی که برای باور پذیری و اقتناع هر چه بیشتر قلبی وعقلی همکاران ودختران دانش آموز  
ابتکارو خلاقیت نموده و سخت کوشی های خاصی را ارائه می دهند مورد تشویق و امتیاز دهی قرار گیرند.  
عرصه ارشادی عمده فعالیت آموزش و پرورش از ستاد تا صف باید این عرصه متمرکز شود تا تعلیم و تربیت به مفهومی که ماهیت رسالت این دستگاه در این خصوص صورن پذیرد لذا برنامه عمل در این حوزه در محورهای – علمی – فرهنگی – هنری و تبلیغی به شرح زیر پیشنهاد می شود.

1- برنامه عمل در محور عملی

1-1 درج مقالات علمی – راهگشا در نشریه نگاه برای جامعه 540 هزار ژن فرهنگی با بسیج و فراخوان نویسندگان توانا با حمایت و سازماندهی خاص     
1-2 بررسی تطبیقی بین روانشناسی زن و معرفت شناسی حجاب      
1-3 تدوین کتابنامه توصیفی حجاب و عفاف          
1-4 تدوین سیر مطالعاتی حجاب و عفاف در گروههای سنی مختلف ویژه ابتدایی – راهنمایی – دبیرستان
1-5 تالیف کتابهای حجاب و دلواپسی های دخترانه برای طرح دغدغه های خوب ماندن در کنار وسوسه های زیبا بودن  
1-6 تالیف کتابی بر محور چرا بی حجاب شدم! واکاوی رفتاری و روانشناختی دخترانی که مبتنی بر نیاز ها و تمایلاتشان آن هم در اثر چتر تربیتی غلط بیراهه را به عنوان را ه انتخاب کرده اند .      
1-7 تالیف کتابی بر محور چرایی ستیز با حجاب واکاوی رفتارهای ستیزه جویانه با توجه به مراحل کفر که خداوند در سوره انعام تحت عنوان اعراض – انکارواستهزاء مطرح فرموده است.  
1-8 تالیف کتاب من دنبال حجاب هستم .... واکاوی دلایل و زمینه های پذیرش و باورمندی فردی که به صورت رهانی در پی چرایی حجاب بوده و سپس با طرح یک به یک سئوالات و دریافت پاسخ ها آن را پذیرفته است.
1-9 تالیف تحلیلی از مستندات تاریخی بی حجابی در ایران       
1-10 تبیین حجاب از منظر جامعه شناسی و روان شناسی در افتراح با جامعه شناسان و روان شناسان
1-11 گردآوری هدفمند مجموعه مقالات حجاب از مشروطه تاکنون – و تبدیل آن به لوح فشرده
1-12 طرح تحقیقی شناسایی معدل فرنگی دختران نسبت به حجاب در سه عرصه آگاهی ها- باورها و التزام عملی          
1-13 طرح تحقیقی شناسایی معدل فرنگی پسران نسبت به عفاف در سه عرصه آگاهی ها- باورها و التزام عملی          
1-14 تشکیل انجمن های پژوهشگران جوان در مدارس و تحقیق و مطالعه بر روی کتب حجاب و استخراج جملات عمیق و اثر گذار از کتابها برای کلاس ها و مدارس و.......
1-15 مسابقه بزرگ معلمان و دانش آموزان مقاله نویسی و یا تحقیق و یا ترجمه در موضوع چرا حجاب دارم / پرسش های من درباره چرایی حجاب امتیاز دهی به آفرییندگان انواع مقالات پذیرفته شده از سه منطقه تا حوزه ی ستادی وزارتخانه بصورت یک موج فراگیر
1-16 راه اندازی هسته های دانش پژوهی در 22 هزار مدرسه راهنمایی و دبیرستان با حضور سه گروه ده نفر {هر مدرسه 30 نفر} در مجموع 660000 نفر دختر دانش آموز تحت پوشش سیر مطالعاتی – سبد مطالعاتی معین – برگزاری مسابقه و آزمون و فراهم آوردن نظام تشویقی برای ایشان.   
1-17 راه اندازی مجله
online
حجاب ؛ چرا و چگونه به منظور اطلاع رسانی – باور پذیری – از طریق شبکه اینترنتی       
1-18 راه اندازی تلفن گویای پاسخ به سئوالات و احکام حجاب برای جوانان
1-19 تهیه و ارائه یک کتاب جامع, جذاب و مناسب در ارتباط با حجاب و عفاف دختران دانش آموز و پاسخ به پرسش ها و شبهات آنان توام با برگزاری مسابقات لازم   
1-20 انجام یک پژوهش کاربردی درباره آسیب شناسی حجاب و عفاف و راهکاری های مطلوب باورپذیری .
1-21 ترجمه مقالات خارجی برگزیده از کشورهای مسلمان و غیر مسلمان در مورد حجاب و عفاف اعم از معرفی افراد تازه مسلمان شده – گفتگو با محجبین در غرب .     
1-22 تکمیل کتب درسی با معارفی که زیر ساخت حجابو عفاف اند و ارائه تصویری زیبا و باور پذیر از حجاب در کتب درسی .

2- برنامه عمل در محور فرهنگی         

1-2 آموزش 920 مدرس و حجاب پژوه قابل با توانایی کلامی و علمی برای پاسخگویی به سئوالات جوانان در قالبهای جدید در سراسر کشور {هر استان 30 نفر} تحت عنوان «انجمن مدرسین و حجاب پژوهان استان » تا بر اساس یک برنامه عمل با همکاری استانداری و آموزش و پرورش، یک موج مستمر و عالمانه ای در طول سال با حمایت ستاد مرکزی طرح ایجاد نمایند.     
2-2 تهیه و تولید ماهنامه «زن و فرهنگ » برای جامعه مخاطب 540 هزار زن فرنگی که سکان اندیشه ورزی – بینش آوری را در بین دانش آموزان دختر سراسر کشور بر عهده دارند تا با طرح نگاه اصولی – اعتدالی نسبت به جایگاه زن- ترویج ارزشهای دینی – توسعه و تحکیم فرهنگ حجاب و عفاف زمینه همگرایی نظری و همکاری عملی بیش از پیش فراهم آید.      
3-2 حجاب، دیروز امروز فردا، ترسیم تصویری و تبیینی سیر حجاب در ایران به صورت نمایشگاههای گویا و جذاب          
4-2 برگزاری (2000) کارگاه اندیشه ورزی در مناطق آموزش و پرورش سراسر کشور از قرار هر منطقه 3 کارگاه با حضور جوانان در موضوع چرایی و چگونگی حجاب و عفاف
5-2 محرم سازی مدارس به منظور تمرین عملی جایگاه حجاب با حمایت گیری از محل خرد و فراخوان خیرین
6-2 عرضه نمایشگاهی فرآورده های فرهنگی بویژه کتابهای مرتبط با حجاب – عفاف – زن و سایر اعتقادات معین و موثر همچنین عرضه و تحلیل فرآورده های ضد فرنگی دشمن با تصاویر و اخبار ارائه وسائلی که نشان از تلاش شبانه روزی دشمنان در تخریب حجاب و عفاف دارد.       
7-2 برگزاری یک نمایشگاه علمی – فرهنگی – هنری بسیار سطح بالا و اثر گذار در پایتخت فرهنگی جهان اسلام (اصفهان ) تحت عنوان حجاب در هزاره تمدنها، بطوری که تمام بخش های نمایشگاه با تصویر و ماکت و سند و ... با یک سناریوی علمی تهیه گردد به گونه ای که اگر فردی با سوال و شبهه وارد می شود خارج و سئوالات و شبهایش کمتر می شود و همچنین در بخشی ازآن حجاب زنان مسلمان در جهان اسلام {56 کشور مسلمان } با همکاری سفارتخانه به نمایش گذاشته شود بدیهی است سیار نمودن این نمایشگاه در طول سال تحصیلی در تمام مراکز استانها گامی موثر خواهد بود.     
8 -2- راه اندازی اردوهای فرهنگی – ورزشی عفاف و حجاب در سراسر کشور با برنامه ها و سناریوی خاص
9-2 شناسایی و معرفی چهره های برترعلمی – فرهنگی محجبه به منظور الگوی سازی
10-2 تبیین بخشنامه های حجاب در تمام مدارس دخترانه ..... در قالب کتیبه های دیواری (حجاب چرا و چگونه)          
11-2 حمایت از مدارس غیر انتفاعی( حجاب محور) بهره مند شدن آنها از حمایت فرهنگی تبلیغی ستاد توسعه و تحکیم حجاب و عفاف         
12-2 حمایت از تشکیل
ngo
های زنان فرهنگی مروج و تسهیل گر فرهنگ حجاب و عفاف
13-2 برگزاری همایش( کارگاه آموزشی ) یک روزه روسای سازمانهای آموزش و پرورش استانهای کشور ضبط ویدئویی و تکثیر و توزیع آن در بین روسای ادارات، نواحی و مناطق کشور
14-2 شناسایی افراد آگاه، متعهد و توانمند از حوزه و دانشگاه و اعزام آنها برای پاسخ به سئوالات و پرسش های مدیران و دانش آموزان مدارس دخترانه کشور با سازماندهی خاص
15-2 تهیه و ارسال بروشور، جزوه، کتاب، نوارهای صوتی و لوح فشرده درباره حجاب و عفاف برای مدارس دخترانه کشور
16-2 اختصاص یک بخش ویژه و پر مخاطب از شبکه آموزشی (رشد) به موضوع حجاب و عفاف و با توصیه و استفاده از نوارهای تصویری آموزنده و پیام رسان  
17-2 برگزاری کلاس ارتباط موثر – مدیریت رفتار خود – جاذبه های عرفان اسلامی به عنوان مباحث معین وموثر

3- برنامه عمل در محور هنری    

1-3 همفکری و همکاری با رسانه ملی (شبکه های ملی و استانی ) در خصوص تولید و عرضه برنامه های مشترک رادیویی و تلویزیونی با تاکید بر قالب های داستانی و نمایشی
2-3 تالیف رمان ورود بی حجابی در ایران و سفارش آن نویسندگان نامی و همچنین به مسابقه گذاشتن آن در بین مستعدین و علاقه مندان به گونه ای که سوالات مقدر در موضوع حجاب تا پایان رمان ملایم و اثر گذار جواب داده شود.    
3-3 تبیین حجاب در روی آوردن زیبایی شناسی در اقتراح با اندیشمندان در حوزه هنر
4-3 راه اندازی مسابقات سراسری فن بیان و سخنوری بین دانش آموزان دختر
(از سوم راهنمایی تا سوم نظری) به منظور توان افزایی – مهارت سخنوری – استفاده از این زمینه جذاب برای طرح مباحث امنیتی به ویژه حجاب و عفاف تا پیام ها از زمانی جوان برای دل جوان طرح شود.
5-3 تهیه و تولید پیک تصویری (ضبط ویدئویی ) از ده نشست (گفتمان حجاب ) در ستاد با حضور اندیشمندان پاسخگو و جوانان پرسش گر و ارسال نوارهای با کیفیت به سراسر کشور همراه با برگه سوالات مستخرج از نوار و پاسخنامه مربوط به منظور استفاده در مدارس دخترانه در قالب (مشاهده و مسابقه)
6-3 رنگ آموزی – نقاشی و زیبا سازی مدرسه با محوریت عفاف و حجاب توسط دانش آموزان به منظور شناسایی زیبا ترین و گویا ترین فضای مدرسه ای با محوریت حجاب و عفاف
7-3 تولید و تهیه سرود های خاص و برگزاری جشنواره های سرود عفاف         
8-3 برگزاری جشنواره تئاتر با موضوع زن – حجاب – عفاف          
9-3 برگزاری نمایشگاههای هنری (از عفاف تا حجاب) در مراکز استانهای سراسر کشور به همت آموزش و پرورش و مراکز همراه با ارائه آسان و ارزان مانتو ، چادر، مقنعه، روسری، جوراب و سایر ملزومات مرتبط         
10-3 شاداب سازی مدارس هنری و امکاناتی مدارس دخترانه سراسر کشور با عنوان ( سامانه سبز ) به منظور بهبود بخشی به اوقات دختران در استفاده از فضای مدرسه و کلاس ها بویژه برای تحرک و نشاط بیشتر      
11-10 طراحی پوستری منحصر به فرد، زیبا و گویا در موضوع حجاب و برگزاری مسابقه ( دریافت شما ) از پوستر          
12-3 مسابقه فیلم نامه های کوتاه و فیلم نامه های بلند بین هنرمندان در موضوع حجاب و عفاف و برای شناساندن حجاب بر پایه های هنر

4-برنامه عمل در محور تبلیغی   

1-4 برگزاری مسابقات آیات قرآن و حفظ مفاهیم و تفسیر آیات حجاب و عفاف    
2-4 چاپ مجدد ویژه نامه حجاب مجله زن شرقی با توجه به اینکه حرکت منحصر به فرد در مطبوعات کشور بود.          
3-4 سفارش به صاحبان قلم از نظرهای مختلف برای نگارش مجله های کوتاه حکمت آمیز و اقناع حماسی – عقلی – احساسی درباره حجاب و عفاف   
4-4 برگزاری مسابقه سرچ تصویر- مقاله – جمله های زیبا و قوی – از سایت های ایرانی و خارجی در موضوع حجاب و عفاف         
5-4 تهیه و تدوین جزوه ی بیست سوال و چهل پاسخ در موضوع حجاب و عفاف و ارسال به تمام مدارس
6-4 برگزاری مسابقه بهترین روزنامه رایانه ای بین دانش آموزان در موضوع حجاب و عفاف
در پایان امیدواریم با همگرایی نظری و همکاری عملی در بین مسئولین حوزه های ستادی و سازمانها و دوائر زمینه برای تعمیق علمی- ایمانی زنان و مردان فرهنگی شاغل در حوزه های ستادی و سازمانها و دوائر آموزش و پرورش و همچنین دانش آموزان سراسر کشور فراهم آید و البته در تحقق این مهم می بایست همه والد های اجتماعی جامعه اعم از صدا و سیما – وزارت ارشاد – سازمان تبلیغات و .... و همچنین همه آنها که متولی مهار گلوگاه های تهاجم فرهنگی هستند ‍ همگرا و هوشمندانه زمینه تحقق طرح را فراهم نمایند تا سخت کوشی دلسوزانه و آگاهانه متولیان امر، در آموزش و پرورش بیش از پیش ثمر دهد.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تغییر کد امنیتی