ورود به حساب کاربری

نام کاربری *
رمز عبور *
مرا به خاطر بسپار.

ایجاد یک حساب کاربری

پر کردن فیلدهایی که با ستاره (*) نشانه گذاری شده ضروری است.
نام *
نام کاربری *
رمز عبور *
تکرار رمز عبور *
ایمیل *
تکرار ایمیل *

حجاب و عفاف

حجاب و عفاف

چرایی دنياي غرب از حجاب زنان مسلمان

امتیاز کاربران
ضعیفعالی 

چرایی دنياي غرب از حجاب زنان مسلمان ؟

حجاب نماد و پرچم اسلام است که به سرعت در سراسر جهان در حال انتشار است و پیک آزادی و آرامش روحی کسانی است که آن‌را برای زندگی خود بر می‌گزینند.      

به گزارش
winow
، شبكه جهاني زنان مسلمان در یازدهمین تالار گفتگوی اینترنتی خود موضوع "هراس دنیای غرب از حجاب زنان مسلمان" را مورد بررسی قرار داد. در این تالار که به دو زبان عربی و انگلیسی فعال بود کاربرانی از کشورهای اندونزی، مالزی، نیجریه، استرالیا، ایران، هند، فلسطین و تانزانیا نظرات و دیدگاه‌های خود را بیان داشتند.        
نتیجه بدست آمده از این تالار به شرح ذیل می باشد:     

واضح است که پوشش در هر جامعه اي، نماد و نشان طرز تفکر و فرهنگ افراد آن جامعه است. در بررسي نوع پوشش پيروان اسلام مي بايستي به اين نکته توجه داشت که اسلام ديني جامع و کامل است که تنها در پاره اي آداب، مناسک و نشانه ها خلاصه نمي شود، بلکه براي همه ابعاد حيات فردي و اجتماعي انسان، دستورات و احکام متعالي و دقيقي دارد.

از ديدگاه تعاليم اسلام کرامت و منزلت والاي انسان به عنوان اشرف مخلوقات منوط به خصوصيات ظاهري و جسماني او نيست، بلکه روح متعالي نهفته در اين کالبد است که گوهر اصلي وجود او و موجب امتياز و شرافت او بر ساير موجودات است. روح متعالي انسان به عنوان تجليگاه همه صفات حق تعالي همچون راکبي است که بر مرکب جسم سوار است و او را فرمان مي دهد و هدايت مي کند و جسم انسان با همه شگفتي ها و زيبايي ها تنها مرکبي است که مطابق با ويژگی های توقف گاه دنيا ساخته شده و در اختيار انسان قرار داده شده است که با سلامت از اين منزل عبور کند.  

از جمله احکام و دستورات اسلام که به طور صريح در قرآن بيان شده است نوع حجاب و پوشش زن مسلمان است.

از ديدگاه اسلام، حجاب زن رمز گراميداشت گوهر وجود اوست.   
بدين ترتيب که زن مسلمان با حفظ حجاب و پوشش مناسب، ضمن پاسداشت گوهر و شرافت انساني خويش، مرز و محدوده غير و خودي را تعيين کرده و جمال و زينت هاي خدادادي خود را دست مايه هر شهوتي و بهانه هر لذتي قرار نمي دهد و در عين حال فعالانه به انجام وظايف و مسئوليتهاي اجتماعي خود مي پردازد.  

به عبارت ديگر پيام حجاب اين است که زن مسلمان با انتخاب آزادانه اين نوع پوشش، نوع تلقي و تعامل ديگران را با خود تعيين مي کند و با حفظ کامل حريم خصوصي و خانوادگي خود، بهره برداري آزاد ديگران از جذابيت هاي ظاهري خود را غيرمجاز اعلام کرده و ارتباطات اجتماعي خود را در چهارچوب انديشه، تعقل، دانش، استعدادها، قابليت ها و توان عملي خويش در تأثيرگذاري مثبت در امور اجتماعي تعريف مي کند.  

اينگونه است که در جوامع مختلف، چنانچه پوشش زن مسلمان همراه با اين نوع طرز فکر و همچنين همراه با ساير اخلاق و صفات حسنه اسلامي باشد، از او انساني مسلط، وزين و قوي می سازد که ضمن موفقيت در اجراي وظايف و نقش هاي خانوادگي خويش، در حرکتهاي مثبت و مفيد اجتماعي نقش مؤثري خواهد داشت.         

از آنجا که حجاب و پوشش اسلامي يک حکم اسلامي است و زنان مسلمان ملزم به رعايت آن هستند، بنابراين پوشش زن مسلمان، به عنوان يک نماد و سمبل طرز تفکر و ايدئولوژي اسلام محسوب مي شود. بنابراين زنان مسلمان که با پوشش اسلامي در جوامع غيراسلامي ظاهر مي شوند، خود به خود به عنوان مبلغان و مروجان سيار مکتب اسلام محسوب مي شوند.     

امروزه بر هيچ کس پوشيده نيست که مکتب نجات بخش اسلام تنها تفکر فعال و پوياي مورد اقبال توده هاي بپا خواسته در مقابل زياده خواهيها، غارتگري ها و جنگ افروزيهاي استکبار غرب بويژه امريکاي جهانخوار و هم پيمانانش محسوب مي شود.        

از اين رو سياستمداران امريکايی با طراحي سناريوي 11 سپتامبر، از يک سو درصدد آن بودند که به اشغال گري، کشتار و غارت کشورهاي اسلامي مشروعيت ببخشند و از سوي ديگر به بهانه مبارزه با تروريسم، شهروندان مسلمان غربي را در معرض انواع فشار و آزار و اذيت و هتک حرمت قرار دهند. در اين رابطه با توجه به اينکه زنان مسلمان بواسطه پوشش اسلامي خود، مهمترين عامل تبليغ و ترويج فرهنگ اسلامي در سطح جوامع غربي محسوب مي شوند، در لبه تيز اين حملات قرار دارند و بيشترين آزارها، رنجها و توهينها را تحمل مي کنند. بطوريکه در بارزترين نمونه آن دکتر مروه الشربيني در جلسه علني دادگاه شهر درسدن آلمان توسط متهم يک پرونده در حضور نيروهاي امنيتي و مسئولين قضائي و در مقابل ديدگان همسر و فرزند خردسالش با ضربات متعدد چاقو قرباني يک حمله نژادپرستانه شد.     

در همين راستا و در يک اقدامي کاملاً هماهنگ رسانه هاي وابسته به استکبار جهاني سياه نمايي عليه فرهنگ اسلام و مخدوش جلوه دادن و وارونه نشان دادن جايگاه زن در اسلام را اصلي ترين سياست تبليغاتي خود قرار داده اند، بطوريکه در نتيجه اينگونه تبليغات اکثر شهروندان غربي دين اسلام را مترادف ظلم به زن تداعي مي کنند.  

علاوه بر اين در سالهاي اخير اکثر حکومتهاي غربي و کشورهاي داعيه دار آزادي و حقوق بشر با تصويب قوانين و مقررات منع حجاب، زنان مسلمان محجبه را تحت فشار قرار داده و از حداقل حقو ق شهروندي از قبيل:حق آموزش، حق اشتغال، حق دفاع و احقاق حق در دادگاهها، حق استفاده از امکانات عمومي شهري نظير وسايل حمل و نقل، درمانگاهها، پارکها، کتابخانه ها و .... محروم مي کنند.      

بطوريکه زن مسلمان مجبور شود از دو رويکرد: پايبندي اعتقادات و ارزشهاي اسلامي خود و يا حضور و فعاليت اجتماعي، يکي را انتخاب کند. يا خانه نشيني و انزوا را در حين تقيد به احکام اسلامي و يا حضور اجتماعي را در حين زير پاگذاشتن ارزشها و احکام اسلامي .       

بديهي است اينهمه فشار عليه حجاب اسلامي و اينهمه آزار و اذيت شهروندان مسلمان، تنها تهاجم نسبت به يک حکم يا يک نماد اسلامي و يا حمله به يک فرد مسلمان نيست، بلکه حمله به کل مکتب اسلام و نشانه هراس از فرهنگ اسلامي است.    

اين در حاليست که به واسطه فرهنگ والاي اسلام، شهروندان مسلمان در کشورهاي غربي در زمره محترم ترين، فرهيخته ترين و منضبط ترين اقشار آن جوامع محسوب مي شوند.
از سوي ديگر عليرغم آنکه به بهانه هاي مختلف بعضي از کشورهاي اسلامي، همواره عرصه اشغال، تاخت و تاز و غارتگري دولتهاي غربي بويژه آمريکاي زياد خواه بوده است، طي قرون اخير هرگز سابقه نداشته است کشورهاي اسلامي چشم طمع به سرزمينهاي غربي داشته باشند و به اينگونه کشورها لشکر کشي کنند. بنابراين اسلام ستيزي و اسلام هراسي و مظاهرآن يعني مقابله با حجاب اسلامي هرگز ريشه در احکام و فرهنگ اسلامي ندارد، بلکه ريشه در خوي استکباري و تجاوز طلبانه حکومتهاي غربي دارد و آنجا که قدرت مقابله با فرهنگ متعالي و منطق قوي اسلام را ندارند، به جاي گفتگو و مفاهمه، به روشهاي تهاجمي و خشونت آميز و غير دمکراتيک پناه مي برند.  

لکن با همه اين فشارها، زنان مسلمان محجبه با بصيرت و درک بالا، سعي وافري در حفظ شأن و ارزشهاي اسلامي خويش، همراه با افزايش سطح علمي و مشارکت و حضور اجتماعي و نيز رعايت اصول و فضيلتهاي اخلاقي نموده و به عنوان زناني صالح، قدرتمند و موثر در اينگونه جوامع، توجه افکار عمومی را به خود معطوف کرده اند.      

منبع: واحد خبر مرکز اطلاعات و آمار زنان

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تغییر کد امنیتی