سؤال: آیا پوشاندن موهای مصنوعی و زینت پنهان گردنبند و دستبند در نماز و یا نزد نامحرم لازماست؟ اگر زینت پنهان روی لباس باشد چه طور؟
حضرت آیةالله خامنهای([1])؛ 1. اگر موی مصنوعی عرفاً موی او محسوب میشود، پوشاندن آن در نماز لازم است. 2. پوشاندن موی مصنوعی از نامحرم لازم است. 3. پوشاندن زینت پنهان در نماز در صورتی که روی لباس باشد و نامحرم حضور نداشته باشد، واجب نیست. 4. برای زنان پوشاندن آن چه زینت محسوب میشود از نامحرم در هر حال لازم است.
حضرت آیةالله بهجت([2])؛ پوشاندن موهای مصنوعی برای زن در نماز واجب نیست و از نامحرم اگر مصداق زینت باشد، پوشاندن واجب است.
حضرت آیة الله سیستانی([3])؛ در نماز لازم نیست، ولی از نامحرم باید بپوشاند و دستبند از زینتِ پنهان نیست.
حضرت آیةالله فاضل لنکرانی([4])؛ برای زنان در حال نماز، پوشانیدن موهای مصنوعی و زینتهای پنهانی مانند دستبند و گردنبند و زینت صورت مانند سرمهی چشم لازم نیست، اما واجب است از نامحرم بپوشاند.
حضرت آیةالله مکارم شیرازی([5])؛ برای زنان پوشانیدن موهای مصنوعی و زینتهای پنهانی مانند دستبند و گردنبند نیز لازم است. زینت آلات اگر روی لباس باشد، برای نماز اشکال ندارد.
پوشاندن کف و روی پا در نماز
سؤال: آیا بر زنان واجب است که هنگام نماز کف و روی پا را بپوشانند؟ در صورت وجود نامحرم چه طور؟
امام خمینی (قدس سره)([6])؛ در صورتی که نامحرم نباشد، پوشاندن پاها تا مچ پا لازم نیست، امّا برای این که یقین کند که مقدار واجب را پوشانده است، باید قدری پایینتر را هم بپوشاند.
حضرت آیةالله خامنهای([7])؛ در صورتی که نامحرم نباشد، پوشاندن آن لازم نیست.
حضرت آیةالله بهجت([8])؛ در صورتی که نامحرم نباشد، پوشاندن پاها تا مچ پا لازم نیست، ولی احتیاط در این است که کف پا باز نباشد، امّا برای آن که یقین کند که مقدار واجب را پوشاند است، باید قدری پایینتر از مچ را هم بپوشاند.
حضرت آیة الله سیستانی([9])؛ در صورتی که نامحرم نباشد، پوشاندن پاها تا مچ پا لازم نیست، امّا برای آن که یقین کند که مقدار واجب را پوشانده است، باید قدری پایینتر از مچ را هم بپوشاند.
حضرت آیةالله فاضل لنکرانی([10])؛ در صورتی که نامحرم نباشد، پوشاندن پاها تا مچ پا لازم نیست، امّا برای آن که یقین کند که مقدار واجب را پوشانده است، باید قدری پایینتر از مچ را هم بپوشاند.
حضرت آیةالله مکارم شیرازی([11])؛ پوشاندن پاها تا مچ لازم نیست، امّا برای آن که یقین کند که مقدار واجب را پوشانده است احتیاط این است که پایینتر از مچ را هم بپوشاند و در صورت وجود نامحرم بهتر است که روی پا را هم بپوشاند.
خواندن نماز با لباس مختص
سؤال: حکم نماز خواندن با لباس مختص چگونه است؟
امام خمینی (قدس سره)([12]) و حضرت آیةالله فاضل لنکرانی([13]) و حضرت آیةالله مکارم شیرازی([14])؛ نماز خواندن با لباس مختص اشکال ندارد.
حضرت آیةالله خامنهای([15])؛ اگر چه زن و مرد نمیتوانند لباس مختص یکدیگر را به گونهای بپوشند که زیّ آنها قرار گیرد، ولی در هر حال پوشش آن موجب بطلان نماز نمیشود.
حضرت آیةالله بهجت([16])؛ در موردیکه حرام باشد فرق نمیکند هرچند مضرّ به صحّت نماز نباشد.
حضرت آیة الله سیستانی([17])؛ نماز خواندن با لباس مختص باطل نیست.
انداختن چادر روی صورت
سؤال: خانمی هنگام نماز چادر را روی صورت خود میکشد و پوشش وی کامل میشود، امّا هنگام رکوع چنانچه کسی از زیر نگاه کند پوشش وی کامل نیست، نمازش چه حکمی دارد؟
حضرت آیةالله خامنهای([18]) و حضرت آیةالله بهجت([19]) و حضرت آیةالله مکارم شیرازی([20])؛ اشکال ندارد.
حضرت آیة الله سیستانی([21])؛ بنابر احتیاط واجب کفایت نمیکند.
حضرت آیةالله فاضل لنکرانی([22])؛ نمازش صحیح است، مگر اینکه در جایی ایستاده باشد که ناظر محترم از زیر نگاه کند، مثل: راه پله و سطح شیشهای.
پوشاندن چانه در نماز
سؤال: آیا پوشاندن کامل چانه در نماز واجب است، یا این که فقط پایین آن باید پوشانده شود؟
امام خمینی (قدس سره)([23])؛ بر زن واجب است گردن و زیر چانهی خود را بپوشاند و حتی مقداری از زیر چانه را که هنگام بستن روسری خمار دیده میشود، بنابر احتیاط واجب بپوشاند.
حضرت آیةالله خامنهای([24])؛ پوشاندن قسمت پایین چانه واجب است نه خود آن، زیرا چانه جزیی از صورت است.
حضرت آیةالله بهجت([25])؛ آن مقدار که از ظاهر صورت است، لازم نیست پوشانده شود، فقط زیر چانه باید پوشانده شود.
حضرت آیة الله سیستانی([26]) و حضرت آیةالله فاضل لنکرانی([27])؛ بر زن واجب است در حال نماز گردن و زیر چانهی خود را بپوشاند حتی مقداری از زیر چانه را که هنگام بستن روسری مقنعه دیده میشود، بنابر احتیاط واجب بپوشاند.
حضرت آیةالله مکارم شیرازی([28])؛ آن مقداری که با مقنعه و روسری معمولاً پوشیده میشود باید در نماز پوشیده شود.
[1] . استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات جامعة الزهرا(علیها السلام).
[2] . همان.
[3] . همان.
[4] . توضیح المسائل، ص 135، م 795.
[5] . توضیح المسائل، ص 144، م 729 و احکام برای بانوان، ص 105، س 312.
[6] . توضیح المسائل، ص 109، م 789 و استفتائات، ج 3، ص 251 با استفاده از س 170.
[7] . استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات جامعة الزهرا(علیها السلام).
[8] . توضیح المسائل، ص 133، م 622 و استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات جامعة الزهرا(علیها السلام).
[9] . توضیح المسائل، ص 165 و 166 م 777 و ص 486 با استفاده از م 2394 و استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات جامعة الزهرا(علیها السلام).
[10] . توضیح المسائل، ص 135، م 793 و استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات جامعة الزهرا(علیها السلام).
[11] . توضیح المسائل، ص 143، م 727 و استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات جامعة الزهرا(علیها السلام).
[12] . توضیح المسائل، ص 116، م 846 .
[13] . توضیح المسائل، ص 144، م 857 .
[14] . توضیح المسائل، ص 145، م 772.
[15] . استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات جامعة الزهرا(علیها السلام).
[16] . همان.
[17] . توضیح المسائل، ص 175، م 833 .
[18] . استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات جامعة الزهرا(علیها السلام).
[19] . همان.
[20] . همان.
[21] . همان.
[22] . همان.
[23] . همان.
[24] . اجوبة الاستفتائات، ص 89 ، س 439.
[25] . استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات جامعة الزهرا(علیها السلام).
[26] . عروه الوثقی، ج 2، ص 42، م 6 .
[27] . همان، ج 1، ص 393 ، م 1258.
[28] . تعلیقات بر عروه الوثقی، ص 166، شماره 3، بحث یغسل فی الوضو.